Heel vaak krijg ik een email van auteurs die willen dat hun boek in de fysieke boekwinkel ligt. Aan mij de ondankbare taak om die droom door te prikken. De kans dat het lukt, is heel klein. Boekwinkels hebben beperkt de ruimte en kiezen vaak voor bekende auteurs en boeken. Alhoewel ze de boeken met grote kortingen inkopen, blijft de investering van een boekwinkel toch enorm. Ze gaan (meestal) voor zekerheid. En ja, dat vind ik ook frustrerend.
Kan je dan niks doen als onbekend auteur om jouw boek onder de aandacht te brengen? Jazeker wel! Hierbij vijf tips.
Tip 1. Ga bloggen
Maak een website over jou en je producten/boeken. Waarom ben je gaan schrijven/illustreren? Wat wil je ermee bereiken? Wat is jouw droom? Hoe kunnen mensen helpen om die droom waar te maken (en wat levert het hen op …).
Tip 2. De kern van jouw boek
Wat is de kern van jouw boek? Voor wie heb je het geschreven en waarom moeten juist zij het lezen? Aan welk verlangen van de lezer kom je tegemoet? Schrijf daarover en deel op via verschillende social media kanalen. Vraag feedback en verbeter je boodschap. Zorg dat je een goede boekpitch hebt: dat je heel kort de kern van jouw boek kan uitdragen. Vind je dat moeilijk? Zoek hulp!
Tip 3. Vertel over jouw boek
Doe dat in het echte leven, maar ook online. Zoek op Linkedin en Facebook relevante (bloggers)groepen. Reageer op posts van andere deelnemers aan die groep en vraag of je jouw berichten mag delen (soms zijn daar voorwaarden aan verbonden).
Tip 4. In de plaatselijke boekhandel
Boekhandels in jouw stad of woonplaats willen nog wel eens een stapeltje van jouw boek neerleggen. Deze boeken blijven jouw eigendom en de boekwinkel vergoedt jou de verkochte exemplaren (minus een percentage voor de boekwinkel). Ga daar dus zeker langs om naar de mogelijkheden te vragen.
Tip 5. Versterk elkaar
Zoek medestanders. Als uitgever vind ik het ook frustrerend dat het zo werkt met de boekhandel. Toen ik tien jaar geleden begon, had ik dat ook veel makkelijker ingeschat. Inmiddels zijn we een paar crisissen verder (de corona-crisis is nog bezig). Ik besta nog als uitgeverij, maar gaan er steeds meer boekhandels failliet. Dat maakt het bovenstaande verhaal nog lastiger. Bij mijn uitgeverij werken we met vereende krachten aan het onder de aandacht brengen van boeken. Ik heb geleerd om out of the box te denken. Het is hard werken, maar wel erg leuk om te doen.
Veel succes met jouw boek!
Ik schreef eerder ook al wat blogs over dit onderwerp, bijvoorbeeld deze.
Heb je nog vragen? Stel ze hieronder!
Groet Esther van der Ham
Bedankt, Esther, voor deze tips. Met de meeste ben ik al bezig, maar het kan altijd beter. Volgens mij heeft het niet veel zin om mijn in eigen beheer uitgebrachte boek bij het CB aan te melden. Groet, Cécile Ickenroth
Hoi Cécile,
Dank je wel voor je reactie! Bedoel je het CB of bij biblion (voor de bibliotheken). Bij het CB heb je een aansluiting nodig, dit kost een bepaald bedrag per maand. Veel succes!