Een gastblog van Jolanda Pikkaart (kleurrijke schrijfcoach)
We dromen en fantaseren graag. Over ons eigen boek. Ideeën genoeg, maar of dat boek er ook echt komt, is de vraag. Als schrijfcoach heb ik regelmatig gesprekken met mensen die barsten van de ideeën over hun boek. Ze hebben dromen en fantaseren… Maar dat boek, dat komt er maar niet. Alleen erover dromen is natuurlijk niet genoeg. Je lezers willen het ook kopen. Hoe zorg je er nu voor dat jouw boek wel in de winkel verschijnt?
Maak een boekplan! Zo kun je goed voorbereid gaan schrijven. En jij komt echt in actie; je gaat je dromen doen!
Wat staat er allemaal in jouw boekplan?
- Waarom je een boek schrijft. Dit is echt stap 1. Wat is jouw doel? Dit heeft invloed op alle andere stappen. Voorbeeld: Wil je je kennis en ervaring delen, je naam op de cover, je expertstatus vergroten, de lezers vermaken?
- Voor wie je een boek schrijft. Je ideale lezer. Schrijf je boek voor 1 persoon. Werk dat eerst uit. Wie is dat? Hoe ziet hij of zij eruit? Welke boeken leest hij? Wat is zijn vraag of probleem en wat is jouw oplossing? Hoe meer je weet van je ideale lezer, des te krachtiger je boek. En het helpt je met focus van je boekpromotie.
- Over welk onderwerp je schrijft en hoe je dat gaat afbakenen. Je ideale lezer wil niet alles weten. Wat moet er zeker in?
- Wat je lezersbelofte is. Wat is het resultaat voor de lezer? Geef het antwoord op zijn vraag of de oplossing voor zijn probleem.
- De titel van je boek of je werktitel. Dat is een lastige. De ene keer weet je meteen de titel en bij een ander boek, lukt dat pas aan het eind. Maar een werktitel lukt altijd.
- Je (concept) achterflaptekst. Dat klinkt je misschien vreemd in de oren. Een achterflaptekst, dat is toch iets voor het eind van het traject? Voor mij niet. Start er mee. Natuurlijk, het is maar een concept, maar hebt de kern van je boek al te pakken.
- Je vorm en insteek. Hoe ga je je verhaal vertellen? In welke vorm ga je het gieten? Dit is natuurlijk afhankelijk van jouw waarom, je ideale lezer en je onderwerp.
- Je opzet, de hoofdstukindeling. Sla deze stap niet over. Hierna schrijf je veel makkelijker en heb je minder werk bij het herschrijven.
Maak na je boekplan ook een schrijfplan
Wat ga je schrijven en wanneer? Wat is je deadline? Blok de tijden meteen in je agenda en communiceer naar anderen dat het jouw schrijftijd is. Het is tijd voor je boek!
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij je boekplan? Meld je dan aan voor mijn gratis online training: Start met je boek!
Succes met schrijven!
Jolanda Pikkaart – Kleurrijke schrijfcoach De enige schrijfcoach die schrijven, mindset en boekpromotie combineert, zodat je boek en je business elkaar versterken.
Auteur van o.a. Met je smartphone het bos in