Net voordat bij Droomvallei Uitgeverij een soort van zomerstop wordt ingezet, gaat er nog een boek naar de drukker. Voor de proefdruk weliswaar maar toch, het blijft spannend!
Het gaat om het boek “Op pad met Wiebel en Kriebel” geschreven door Els Roeterdink. Els interviewde ik al eens eerder. Vandaag is illustrator Floortje Klinkenberg aan de beurt. En als verrassing laat ik een mooie toepasselijke illustratie zien uit het boek!
Kan je iets over jezelf vertellen? Over jouzelf en over je werk.
Mijn naam is dus Floortje en ik ben 29 jaar. Ik woon met veel plezier in een drukke winkelstraat in Haarlem centrum samen met mijn vriend en ondeugende maar lieve poes Frits. Ik teken, schilder, bewerk foto’s, knip, naai en plak wat af in mijn vrije tijd. Deze drang van creativiteit blijft altijd kriebelen. Mijn hoofd loopt vaak over van de idee√´n en dromen (meestal n√©t iets te veel van het goede) en ik doe vaak van alles tegelijk. Mijn tekeningen staan voor vrolijkheid, simpel, veel kleur en wat gekheid op een stokje. Ik teken vaak vrolijke figuurtjes met spillebeentjes. Soms maak ik het af met een simpel tekstje.
Wilde je als kind al illustrator worden of juist iets heel anders?
In het dagelijks leven ben ik fulltime Juf. Dat is ook wat ik vroeger als kind al heel graag wilde worden. Tekenen was wel een van mijn lievelingsvakken op school vroeger. Samen met handvaardigheid, zingen en muziek. Ik heb altijd graag getekend.
Hoe ga je te werk bij het schrijven of illustreren? Maak je van te voren een plan en werk je dat uit of juist op het gevoel?
Samen met schrijfster Els heb ik zeker een plan gemaakt. Zo vroeg ik Els op mijn blog eens een kijkje te nemen en een aantal illustraties aan te wijzen die haar aanspreken. Dan weet ik gelijk een beetje naar wat voor iets ze op zoek is. Daarna begint het overleggen en het stellen van vragen.. ik wil graag zoveel mogelijk info over de hoofdpersonen. Ik lees het verhaal goed door en schrijf een aantal steekwoorden op. Daarna begin ik met het maken van schetsen. Ik moet een beetje het juiste moment zoeken. Wanneer mijn hoofd leeg is lukt dat soms beter. Eenmaal in de flow gaat het vaak snel, dat is heerlijk! Ondertussen mailen we heen en weer en sturen we elkaar wat er nieuw is aan tekst of schetsen.
Jij werkt op een basisschool (toch??).
Ja zeker. Ik werk als leerkracht op een openbare basisschool in Haarlem en heb een klas met 31 lieve en zeer enthousiaste kleuters.
Maak jij daarbij ook gebruik van jouw tekenwerk? Op welke manier en wat vinden de kinderen ervan?
Ik vind tekenles het leukste vak om te geven aan de kinderen. De kinderen tekenen veel met mij. Ik geef ze tips, handige trucjes en leer ze goed te kijken naar dingen. Ik geef ze daarbij vaak een opdracht, maar laat ze ook graag en veel vrij tekenen. Tekenen is dan niet alleen goed voor de motoriek en leuk om te doen. Door te praten met kinderen over hun werk kunnen ze hun ervaringen en emoties beter een plaats geven. Als Juf is het natuurlijk handig dat ik uit de losse pols even een poppetje of beestje kan tekenen. Zo maak ik woorden en letters vaak visueel. Maar ook bij bijv. rekenlessen gebruik ik mijn tekenvaardigheid. We hadden het van de week bijvoorbeeld over splitsen. Al die cijfertjes.. best nog lastig voor de kinderen. Op het krijtbord toverde ik de getallen snel en simpel om in vogeltjes in een nestje. Simpel, maar zoveel duidelijker voor de kinderen.
Heb je ze al vertelt dat je een boek gaat illustreren?
Nog niet. Ze weten wel dat hun Juf graag tekent hoor! Ik weet dat als ik ze zoiets vertel, ze denken dat het er de volgende dag al is. Het duurt natuurlijk nog wel eventjes 😉 Als het boekje af is neem ik het gewoon een keertje mee naar school. Dat zullen ze vast leuk vinden!